Blokonderwijs

Dutch Lapétus onderwijsinstelling heeft jaren geleden in opdracht van een grote partij, onderzoek gedaan naar de toenemende ongevallen in het verkeer.
We zijn in die tijd tot de conclusie gekomen dat verschillende verkeersdeelnemers (met hun voertuigen) ook verschillende waarnemingen op hetzelfde ogenblik hadden.

Ook beginnende bestuurders hebben verschillende visuele aandachtspatronen in het verkeer.
Binnen de primaire rijopleiding wordt dit weggezet als kenmerken of verschillende karakters van rijbewijsleerlingen. Dit blijkt slechts voor een deel te kloppen.
Het grootste gedeelte van de waarnemingen moet in het brein van de beginnende bestuurder nog ontwikkeld worden. Om die reden heeft het (op dit vlak) niet veel met de kenmerken van rijbewijsleerlingen te maken. Wel met de snelheid waarmee verkeersinformatie in het brein binnenkomt.
 
Hoe groter de rijvaardigheid, hoe groter de kans bestaat dat rijbekwaamheid doorslaat naar teveel zelfvertrouwen in eigen beeldvorming en rijgedrag.
Het niveau van de rijbekwaamheid bepaald de waarneming. Als een natuurlijke bedreiging in het verkeer niet wordt opgemerkt, zal het ook niet leiden naar betere rijervaring.
 

Elke bezoeker van deze website wordt geacht kennis te nemen van de gebruiksvoorwaarden van Dutch Lapétus. Het raadplegen van deze website betekent dat de bezoeker deze gebruiksvoorwaarden begrijpt, aanvaardt en erdoor gebonden is.