Secundaire leerwijze
Het secundair blokonderwijs richt zich op een groep rijbewijsleerlingen die op een biologische wijze aanleg hebben voor hun rijvaardigheid. Het secundair blokonderwijs is terughoudend op de snelle ontwikkeling (vorderingen) over hun rijbekwaamheid. Dit komt omdat de rijbekwaamheidsniveau bij deze groep volledig in onbalans is met het rijstijlniveau.
Hoogmoedigheid van opleiders, summatieve toetsingen van examinatoren en het ontvangen van complimenten over hun rijbekwaamheid leid bij deze groep tot zelfoverschatting binnen de grenzen van het autorijden. Dit leid tot haastig rijgedrag, hogere snelheden, meer afleiding tijdens het rijden en het beoordelen van rij- bekwaamheden van andere bestuurders in het verkeer.
Het secundair blokonderwijs richt zich met name op het rijstijlniveau die bewust in balans moet komen met het rijbekwaamheidsniveau, waarbij rijbewijsleerlingen van deze groep opmerkelijk anders gaan rijden als ze de grenzen van het autorijden en de beperkingen van het verkeer onder eigen ogen in gaan zien.

Primaire leerwijze
Het primair blokonderwijs 1 en 2 omvat het basis (1) rijonderwijs en het speciaal basis (2) rijonderwijs. Het basis rijonderwijs is bedoeld voor rijbewijsleerlingen die de grondbeginselen van het autorijden nog om moeten zetten naar een niveau, waarbij de rijstijl positiever wordt beïnvloed.

Elementaire leerwijze
Het elementair blokonderwijs lijkt op het primair blokonderwijs, maar het verschil is de persoonlijke ontwikkeling van een bepaalde groep rijbewijsleerlingen. Het verkeersbeeld moet daarbij maatschappelijk gezien in een bepaalde richting nog gevormd worden. De rijstijl die hieruit ontstaat is essentieel van belang voor homogene verkeersdeelname.

Effect van rijonderwijs op de rijopleiding
De toevoeging van het blok (rij)onderwijs heeft effect op het rijstijlniveau van de rijbewijsleerling. Het rijstijlniveau ondersteund de rijopleiding bij een rijschool. Daarbij wordt de lesstof tijdens de rijles in de praktijk eerder begrepen. Het rijstijlniveau en het rijbekwaamheidsniveau bepalen beide de verkeersveiligheid voor later in het verkeer.
Bovendien leid het blokonderwijs naar minder faalangst kandidaten tijdens het rijexamen omdat de doelstelling beter wordt begrepen.

Bouw nooit op aannames (echt niet doen)
Het “opbouwen van rijervaring in de loop der jaren” is voor verbetering van de verkeersveiligheid nooit bewezen! Er is zelfs nooit geen onderzoek naar gedaan!
Deze gevaarlijke (achterstallige) gedachte leid eerder naar het risico op ongelukken in het verkeer en toename van verkeersslachtoffers met fatale afloop.

Auteursrecht:
Elke bezoeker van deze website wordt geacht kennis te nemen van de gebruiksvoorwaarden van Dutch Lápetus research & development . Het raadplegen van deze website betekent dat de bezoeker deze gebruiksvoorwaarden begrijpt, aanvaardt en erdoor gebonden is.