De maatschappij verandert al jarenlang, de rijschoolbranche al jarenlang niet!
De samenleving verandert. Dat is zichtbaar door diverse zaken.
Denk hierbij maar aan het fenomeen Fatbike, elektrische fiets onder andere.
Daarbij komt ook nog de achteruitgang en afwezige kennis met betrekking tot de verkeersregels/verkeerstheorie.
Het opvallende is wel, dat de rijschoolbranche daarin niet mee kan komen.
Deze blijft vasthouden aan oude gewoontes, opleidingen etc.
Het uitgangspunt binnen de rijopleiding is nog steeds homogeniteit.
Dit betekent vertaald, iedereen krijgt dezelfde opleiding waarbij het niet uitmaakt wie je bent, wat je bent en hoe je bent.
Dit is al jarenlang achterhaald. De maatschappij is niet homogeen, maar multicultureel.
De zogenaamde “werkvloer” van de rijschoolbranche zelf, heeft wel zicht op deze veranderende maatschappij.
De werkvloer is klemgezet door bovenkant van de branche die zich hebben verzameld in De Koepel KRV.
De Koepel heeft geen oog voor maatschappelijke veranderingen en zaken die nodig zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren en onnodige verkeersdoden te voorkomen.
Door de veranderende maatschappij en het blijven vasthouden aan de Rijinstructeursopleiding in zijn huidige vorm en daarmee dus ook het opleiden van beginnende bestuurders, wordt men verantwoordelijk voor de algehele verkeersveiligheid.
Maar de vraag die gesteld moet worden is de roze olifant voor met name de leden van De Koepel, namelijk dat de maatschappij continu verandert?
Doorziet men niet dat rijopleiding voor beginnende bestuurders totaal niet verandert, maar dat iedereen simpelweg voor de gek gehouden wordt?
Heeft men geen beeld van wat de maatschappij vraagt van rijbewijsbezitters, maar dat men examineert en de rijbevoegdheid verstrekt op basis van achterhaalde kwalificaties?
Heeft men niet in de gaten dat er een verkeersonveiligheid gecreëerd is waarin je het rijbewijs, de rijbevoegdheid,
kunt halen op de volgende manier:
De rijinstructeur doet het voor.
Leerlingen doen het na.
En als de examinator van het CBR, akkoord is, krijg je de rijbevoegdheid verstrekt.
Daarnaast: theoretisch kennis, we leren niet of bijna niet en gokken gewoon. (Belangrijk vinden leerlingen het niet, het is een noodzakelijk kwaad, een moetje).
Een paar voorbeelden vanuit de praktijk
Leerlingen kunnen nadat ze geslaagd, zijn voor de theorie de begrippen niet benoemen.
Er zijn leerlingen die nog nooit op een snelweg hebben gereden als ze examen gaan doen.
Een klaverblad wordt niet begrepen.
Volgens leerlingen heeft een tram 2 zwakke plekken, namelijk een VOP en voorrangsdriehoeken, dan heeft een tram geen voorrang.
In alle andere gevallen gaat de tram eerst.
Geslaagde leerlingen kunnen de hoofdregel van voorrang niet benoemen.
Tijdens de rijles kunnen leerlingen niet uitleggen hoe het ronde verkeerslicht werkt met betrekking tot voorrang, (gelijktijdig rechtdoor en linksaf bijvoorbeeld).
Er is veel moeite met rechts rijden, samengevat plaats op de weg.
Tijdens de rijles, het versnellen bij het oranje verkeerslicht.
Het minimaliseren van verplichtingen wat inhoudt geen voorrang verlenen aan overstekende voetgangers bijvoorbeeld.
Concluderend is het toepassen van theoretische kennis en vaardigheden heel moeilijk voor leerlingen vanwege het ontbreken van kennis en vaardigheden.